Normalt?

Publicerad 2013-03-08 11:14:00 i Tankar och funderingar,

Sedan jag började träna mer intensivt för några månader sen har jag fått kommentarer från personer omkring mig ang träning, mat osv. Men inte direkt på det sättet som jag hoppats på. Flera har kommenterat "men du är ju redan smal" och någon har sagt "det kan inte vara nyttigt at hålla på som du gör".
 
För att först svara på "du är ju redan smal", det stämmer säkert, till viss del. Jag känner mig dock inte riktigt bekväm i min kropp och har mina problemområden och känner mig klumpig. Och jag tränar inte för att bli smal, utan för att bli fast och fit och må bättre. Bara "smal" är inget jag vill vara utan jag vill vara smal med muskler, inte bara en smal person.
 
Till det andra "det kan inte vara nyttigt att hålla på som du gör". Det kom från en person som inte tränar överhuvudtaget, äter vad personen känner för och har en övervikt på 30 kg. Diskutionen kom upp då jag kommenterade hur denna personen äter och lever och då fick jag tillbaka det svaret. Jag är iallafall fast inställd på att det är nyttigare att "hålla på" som jag gör nu än som denna andra personen gör. Jag förstår inte inställningen att klaga på en person som tagit tag i sig själv och vill göra förändring med mat och träning.
 
Synsättet som finns nu är att man ska vara normal. Vad är normalt? Jag tvivlar på att 30 kg övervikt är normalt. Vi är inte byggda för det. Men är det normalt att träna? Antagligen inte på det sättet som vi gör men det är för att vårt dagliga liv inte är lika fysiskt som förr i tiden. Då krävs det en annan sorts träning för att inte bli den överviktiga personen som har ett stillasittande arbete varje dag.
 
Vad anser ni?
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tränings partner

Publicerad 2013-03-08 19:40:28

När jag läser det här blir jag inte lite irriterad, givetvis tränar många för att bli smala, men framförallt tränar man för att må bättre! Träning är bra fysiskt men inte minst psykiskt!

Precis som du skriver Jenny så är människan byggd för att arbeta med hela kroppen, dessvärre har vårt moderna samhälle gjort att "grov jobb" inte längre är något vardagligt. För att komplettera det vi går miste om genom ett stillasittande arbete är träning det minsta man kan göra!

När en människa (som dessutom är överviktigt) slänger iväg en sådan kommentar börjar jag undra hur denna personen kommer att må när hon/han blir gammal. Träning är inte enbart för att bli smal osv. Det förebygger framtida åkommor osv.

Givetvis finns det människor som tränar av fel anledningar, men när man tränar för att må bra (som du och jag) är det ingen annan som har något att säga till om.

Smal eller inte.. Träning är något bra som alla borde utföra !

Svar: Tack för din åsikt! :)
Jenny None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela